Datorer på lätt svenska
Från Wikibooks
[redigera] Om den här boken
Den här boken handlar om datorer. Den förklarar hur datorer fungerar och berättar hur man använder en dator till olika saker. Boken är skriven på lätt svenska. Den här boken är för dig som är barn eller som inte förstår svenska så bra.
[redigera] Om datorer
Du har säkert redan använt en dator. Kanske har du spelat spel eller tittat på sidor på Internet. Många använder datorer till att skriva e-brev. E-brev kallas också för e-mail, som uttalas "i-mejl". Man kan använda datorn till många olika saker. Men även om du har använt en dator så kanske du inte förstår hur den fungerar, eller känner till andra bra saker som du kan göra med datorn.
Det är ofta bra att veta hur en dator fungerar. Om du gör det kan du kan ordna till när det blir fel. Om du vet hur en dator fungerar kan du också använda den på rätt sätt.
Det finns många olika slags datorer. Det finns datorer som kan räkna ut vad det skall bli för väder flera dagar framåt. Sådana datorer brukar kallas superdatorer. Superdatorer är jättestora. De kan vara lika stora som ett helt rum. Det finns också små datorer som finns gömda i andra saker, till exempel i ett kylskåp eller i ett flygplan. Sådana datorer brukar kallas för "inbyggda system".
Den här boken handlar om persondatorer. Den är den sorts datorer som man brukar mena när man pratar om datorer. Det finns två olika sorters persondatorer. Den ena heter Macintosh, som uttalas "mackintåsch". Den andra heter PC, som uttalas "pese". Macintosh och PC är ganska lika. En Macintosh-dator har en knapp på musen medan en PC-dator har två knappar. Det är det enklaste sättet att se skillnad på dem. Den här boken kommer mest att handla om PC-datorer men en del saker är samma för Macintosh och PC.